esmaspäev, 8. november 2021

Tarkvara arendus- ja Ärimudelid

 Tarkvara arendus- ja Ärimudelid

November 8, 2021


    On olemas palju erinevaid viisi ja skeeme, kuidas võib oma tarkvaraprojekti kirjutada. Nad erinevad üksteisest kiiruse, organisatsiooni, iteratiivsuse, struktuuri ja teiste faktorite järgi. Kindlasti peab valima sellist mudelit, mis on teie projekti jaoks oleks kõige sobivam. Kuid minu jaoks kõige meeldejätavam oli Scrumi mudel. Seda mudlit kasutavad sellised suured firmad nagu Google, Apple, Facebook, Spotify, Adobe ja teised. See mudel on jagatud osadeks, ehk Sprintideks. Igas Sprintis meeskond tegeleb planeerimisega, arenemisega, testimisega ja pärast nemad teevad kokkuvõttet tehtud töö alusel. Mulle meeldib, et nad võtavad arvesse ka väikesi arendajate palvesid (UserStories, kus on kirja pannud mida arendaja vajab selleks, et teha töö ära). Lisaks toimuvad ka igapäevassed koosolekud, kus arutletakse nii mida on vaja tänasepäevaks teha, kui ka mis oli eelmisel päeval tehtud. Enne järgmise Sprinti alustamist projekti osalejatel on koosolek, kus arutletakse, mis on saavutatud ning ka eesmärke järgmise Sprinti kohta. Mulle meeldi ka rollide jagamine, on olemas toodangu omanik, kes teab, mida ja millal klient tahab ning kellel kogu aeg tekkivad uued ideed. Teiseks rolliks on Scrum Master, kelle eesmärgiks on suhelda toodangu omanikuga ja pärast edastada tema ideid meeskonnasse, ning ka lahendada nende probleeme. Ning lõppuks on meeskond ise (tarkvara arendajad, disainerid, testijad ja teised). 

    Selle mudeli suureks plussiks on see, et kui midagi on läinud valesti, ei pea kogu projekti ümber kirjutada, vaid teha üht iteratsioonit tagasi. Samuti suureks plussiks on ka see, et tarbija saab oma toodangu prototüübi kiiresti. Miinuseks on riskid, näiteks, kui meeskond pole eriti pühendunud projektile või meeskonnal ei õnnestu koostööd teha siis tekkib suur tõenäosus, et projekt ei õnnestu. Probleemiks on samuti ka projekti alustamine, kuna mõnikord isegi klient ise ei tea täpselt, mida ta tahab. Probleemiks peetakse ka skeemi keerukust.



Kui võtta mingit firmat Scrumi mudeli firmade seast, näiteks Spotify, siis võib iseloomustada ka firma ärimudelit. On olemas palju erinevaid mudeleid, näiteks Traditsiooniline omandvara, mis müüb lõpptoodangut. ASP(application service providing), mis annab võimalust kasutada tarkvarat ainult määratud tähtajani. Saas(software as a service), mis pakkub kasutajale mingit teenust äppi kaudu. Spotify aga kasutab Freemium mudlit, mis tähendab seda, et äppi võib kasutada ka tasuta, aga selle funktsionaal on piiratud seni, kui ostad Preemiumit.


Allikad:

https://wiki.itcollege.ee/index.php/E-ITSPEA_11:_Arendus-_ja_%C3%A4rimudelid

https://www.visual-paradigm.com/scrum/why-scrum-difficult-to-master/

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Eetika ja IT

Eetika ja IT Detsember 6, 2021 Minu blogi viimaseks postituseks on Apple eetikakodeksi analüüs. Tegelikult on olemas The GBS codex (Global b...